Bakgrunn

onsdag 27. april 2011

ting tar tid ...og lang tid ..

endelig etter 11 år, etter tvil fra arbeidskollegaer, kjente og fam .så ha eg endelig fått en diagnose . atrose=slitasjegikt.

Symptomer
Artrose preges av at brusken i leddet gradvis blir nedslitt og kan forsvinne helt. Over tid vil da bensubstansen bli angrepet. Knokkelendene i et ledd skal bevege seg i forhold til hverandre, men samtidig holdes sammen. Benendene i leddene er kledd med brusk som er glatt og elastisk, og skal sørge for at benendene kan bevege seg i forhold til hverandre.

Når man blir utsatt for artrose vil det skje forandringer i brusken inne i leddet.
Artrose er hyppigst fra 45-50 års alder og oppover. Artrose er vanligst i hofter, knær og fingerledd, men kan forekomme i alle ledd i kroppen. Artose kan forekomme i enkelte ledd, eller opptre som en generalisert tilstand med flere angrepne leddområder, også kalt polyartrose. Mest typisk er at fingrenes ytterledd og midtledd, tomlenes rotledd, nakke og rygg, hofter, knær og stortærnes grunnledd blir angrepet.

det var litt om atrose - og med dette medføre umattelse også når en gjør ting i hus og ellers ...

Å trim må til , men så er det slik at en kan ikke trimme så mye når en har smerter, og i de dårlige periodene så kan det bli lite av alt ....og dette fikk eg alltid klaging på før , du er lat ,du er for feit ,,,det før slankeoprasjonen , og etter på var det likedan , Nav sjønte jo ikke helt at det ikke hadde alt med overvekten å gjøre ...joda eg var feit, og hadde tug jobb ...men en kan ikke velge jobb , siden eg var så dum ..eller hadde store problemer på skolen , å i den tiden var det ikke noe som hete ad/hd eller add ...som eg e testet for ..å har mest sanynlig add som min sønn har, men en kan ikke gå å være bitter, men hadde eg vist det den gangen , eller hadde skolen vist det den gangen , kanskje en kunne fått mer hjelp ...nå er det altfor sent..men men nå skal eg få legen til å henvise meg til kiropraktor . og så eg kan få ett trenings opplegg ... :)

Kanksje hverdagen kan bli bedre . å slippe å ha verk hele tiden ..å sover dårligt også ...jaja sånn går dagene ...eg e glad for diagnosen , selv om det ikke er så lett å tenke på at leddene blir stive jo eldre en blir , så eg håper at trening kan hjelpe masse . å kansje eg kan få en jobb også :)

det var min klaging i dag hehe ha en fin dag alle sammen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar